Jak se připravit na živý networking – pět tipů pro nováčky
„Aha, takže jde o to, abych si vyslechla ostatní a doporučila jim kontakt třeba na svoji skvělou webařku?“, zvolala jedna z mých kurzistek poté, kdy jsme se na Zoomu věnovaly tématu, jak si i pomocí networkingu budovat svoji osobní značku. Dobrá práce, pomyslela jsem si, a byla jsem opravdu ráda, že jsem mohla ženám předat něco ze svých letitých zkušeností.
Svůj první networking jsem totiž absolvovala před 13 lety a moc dobře si vzpomínám, že se mi tehdy na akci v Praze vůbec nechtělo, protože jsem byla velký stydlín a netušila jsem, čím mi může být takové setkání prospěšné.
Pokud zažíváte podobné pocity jako já před lety, mám pro vás pět tipů, které vám vstup do networkingového světa ulehčí.
1) Pro začátek si vyberte řízený networking
Networkingy dnes pořádá kde kdo, takže můžete vyrazit na bezplatné setkání v rámci facebookové skupiny, na řízený networking vedený zkušenými podnikateli nebo na akci pod křídly profi klubů, které se pořádáním networkingů živí a roční členství v nich stojí přes desítku tisíc korun.
Pokud jste ještě na žádném networkingu nebyli, vyberte si takový, který je alespoň částečně řízený. Odpadnou vám tím obavy z toho, s kým se budete na akci bavit a jestli se stihnete se všemi seznámit.
Řízený networking se totiž odehrává podle předem daného harmonogramu a jeho účastníci dostanou stejný prostor pro představení. Na akcích do 15 lidí se většinou představuje jeden člověk a ostatní poslouchají, při větším počtu se účastníci rozdělují do menších skupin a následně rotují, aby se mohli představit co největšímu počtu lidí.
2) Promyslete si, jak se budete představovat
Hlavní přínos networkingu je v propojování a získávání nových kontaktů. POZOR, na networkingu se při prvním setkání nikdy nesnažte prodat svoje služby nebo produkty. Pokud se s někým potkáte poprvé v životě a nic o vás neví, s největší pravděpodobností od vás stejně nenakoupí.
Naopak se snažte v ostatních vzbudit důvěru a připravte si dopředu svoje představení. Délka takové představení může být od 30 vteřin do dvou minut (možná jste už slyšeli anglický výraz „elevator speech“) a určitě bych vám doporučila si svoje představení zkusit také napsat a poté nahlas přečíst. Vyhnete se tak dlouhým a kostrbatým větám, na které si stejně nevzpomenete, a získáte jistotu, že máte připravené opravdu to nejdůležitější, co chcete o sobě říct.
3) Pozorně naslouchejte
Seznamování s vámi bude ostatní bavit, když jim budete pozorně naslouchat a projevíte o ně zájem. Můžete se jich ptát na jejich práci, ale také na to, co je v životě baví nebo jaký sen by si rádi splnili. Lépe si je tak zapamatujete a oni si vás zapíšou jako empatického člověka, se kterým se dobře povídá a určitě i dobře spolupracuje.
A když se budete bavit o práci toho druhého, zkuste dávat relevantní zpětnou vazbu, pokud se v tom cítíte dobře – co vás zaujalo, na co byste se chtěli zeptat nebo jestli máte v okolí někoho, kdo dělá něco podobného z daného oboru atp.
4) Zkuste poradit
Každý člověk potřebuje někdy poradit nebo doporučit kontakty a v tomto momentě přichází váš velký okamžik. Můžete nabídnout už výše zmíněnou zpětnou vazbu nebo dát tip na svoje ověřené kontakty. Ale POZOR, předávejte kontakty jen na lidi, se kterými jste buď spolupracovali nebo využili jejich služby a máte s nimi opravdu dobrou zkušenost. Doporučení někoho, koho znáte jen z doslechu, vám spíš uškodí.
Naopak propojení s tím správného člověkem vás může příště dovést až k nové obchodní spolupráci. A nemusí se jednat o čistě pracovní kontakty, ale třeba o tip na výživou poradkyni, spolehlivou chůvu nebo paní na úklid.
5) Užijte si to
Pokud je networking naživo, snažte si celou akci také užít. Na akci vyrazte v oblečení, ve kterém se cítíte dobře, make-up zvolte podle toho, jak se běžně líčíte mezi lidi a nezapomeňte si nabít telefon, abyste si mohli udělat společná selfie nebo fotky na svoje sociální sítě.
Závěrem vám chci popřát hodně zajímavých propojení a nových spoluprací. A nezapomeňte si před každou akcí dopředu rozmyslet, proč na ní jdete a co byste si díky ní chtěli do života přitáhnout.
---
A kdybyste se chtěli zúčastnit některého z networkingů pro podnikatelky, freelancerky a podnikavé ženy, sledujte můj web pro aktuální termíny.
Daniela Podolková

Nezávislá PR specialistka, lektorka a mentorka podnikatelek, které chtějí být expertkami ve svém oboru.
Klientky si na mě cení moji pozitivní energii, nadhled a jistotu, se kterou je provázím džunglí PR a online světa.
Mám dar srozumitelně vysvětlit a naučit vše potřebné pro sebevědomý a autentický projev nejen v médiích. Miluji příběhy českých značek a firem, které založily ženy.
Nabízím PR služby pro firmy i jednotlivce, kurzy a přednášky, rozhovory, networking.