Jak vybrat to správné e-shopové řešení?
E-shopová přípravka aneb Co potřebujete vědět, než se pustíte do e-shopu 02.
V prvním díle e-shopové přípravky jsme spolu prozkoumali otázku, zda je e-shop pro vaše podnikání to pravé ořechové. Dnes nás čeká téma E-shop ano, ale jaký?
Každý, kdo se rozhodne pro vlastní e-shop, stojí před rozhodnutím, jakou platformu zvolit. Tento bod je mnohdy trochu strašidelný, protože když se nad tím zamyslíte, je jasné, že výběr je zásadní.
Jistě, když se nerozhodnete napoprvé dobře, je možné volbu změnit, ale v praxi je to opravdu až ten poslední krok, protože když už se naučíte svůj systém a uděláte v něm spoustu práce, nechce se vám jinam. Ale jde to.
Jaké tedy máte možnosti? V zásadě můžete vybírat ze tří hlavních cest.
Řešení na míru
1. Nechat si naprogramovat řešení na míru je varianta jednoznačně nejdražší a zahrnuje velkou míru rizika. Rizikový už je výběr dobrého a spolehlivého dodavatele, doba realizace, částka, kterou vás tak systém bude stát a následná údržba a aktualizace, včetně nových funkcí, která bude vždy něco stát. Řešení na míru rozhodně v začátku e-shopaření nepotřebujete.
Open source platforma
2. Open source řešení na platformě, která je v základu zdarma a specifické funkčnosti jsou řešeny formou doplňků, plug-inů, které jsou většinou za peníze. Nejznámějším zástupcem je Wordpress a jeho řešení pro e-shopy – WooCommerce.
Velkou výhodou těchto řešení je obrovská variabilita, což opravdu ocení uživatelé nároční na grafickou podobu. Nevýhodu tohoto řešení spatřuji především v tom, že prostředí je na užívání náročnější a uživatelé se často nevyhnou dlouhodobé spolupráci s profíkem, který jim nastavuje vše potřebné, realizuje jejich nápady a dělá úpravy.
Při volbě tohoto řešení je také třeba dbát na pravidelné aktualizace systému, implementaci nových legislativních požadavků a hlídat si aktuálnost zabezpečení. Při tvorbě e-shopu v prostředí WooCommerce je také dobře dát si pozor na uživatelskou přívětivost stránek tak, aby pro zákazníky byl proces jasný a splavný, a nenechat se strhnout přemírou svobody.
Krabicové řešení
3. Krabicové řešení představuje systém, o který se stará banda programátorů, kteří řeší technické fungování, zabezpečení, implementaci nové legislativy, nových funkcí apod. Vy jako zákazník si pronajímáte toto řešení, a za jeho pronájem platíte.
Za mě je to jednoznačně nejvhodnější řešení pro e-shopy. Každý systém vám nabízí množství šablon (vzhledů), které můžete pro váš e-shop využít, a spoustu dalších funkcí. Šablony jsou optimalizovány na zobrazování na mobilních zařízeních, což je veliká výhoda (až 80% zákazníků dnes přistupuje k internetu a nakupuje přes mobil).
Vy coby e-shopař se tak staráte vlastně opravdu jen o svůj obchod a neřešíte technické záležitosti. Navíc systémy jsou opravdu intuitivní a není takový problém se naučit s nimi pracovat.
Pokud tedy uvažujete o e-shopu, rozhodně vám doporučuji tuto variantu. Na trhu můžete vybírat z množství řešení, jako je Eshop-rychle, Shoptet, Webareal, Upgates a další.
A jak tedy přistoupit k výběru krabice? Rukama mi prošlo několik systémů, proto si dovolím tvrdit, že pokud sáhnete po některém z větších systémů, chybu neuděláte. Poskytují podobné funkčnosti.
Můj doporučený postup je následující:
- Sepište si na papír, jaké funkce od e-shopu čekáte. Co se vám líbí na e-shopech, kde rádi nakupujete? Podívejte se, na jakých systémech běží (pokud jde o krabicové řešení, zpravidla najdete v patičce, na kterém systému e-shop je). Podívejte se na referenční e-shopy systémů, o kterých uvažujete. To vám dá krásnou představu o tom, jaké jsou možnosti daného systému.
- Porovnejte řešení na trhu, a zjistěte, které nabízí funkce, které chcete.
- Podívejte se na cenovou politiku vybraných řešení a zkuste si spočítat, kolik vás bude provoz stát.
- Všechny krabicové systémy nabízí zkušební bezplatný provoz. U řešení, která se vám líbí, toho využijte a zkuste si je. Vyhovuje vám prostředí? Přijde vám přehledné? Zkuste si nastavit šablonu a vzhled – vyhovuje vám to?
U testování možného řešení se nechte vést svou intuicí. Pokud se vám některé řešení nelíbí, nejde vám to v něm, a jediným argumentem pro je cena, doporučuji ho nevolit a zvolit třeba dražší variantu. Protože pokud vám to nebude vyhovovat, budete se trápit, nepůjde vám to, a stejně nakonec přejdete k jinému řešení.
Není tarif jako tarif
Závěrem mám ještě poznámku k porovnání cenových nabídek. Vždy se podívejte na cenovou politiku dané firmy, ať vás nečeká nepříjemné překvapení.
K porovnání vyberu dvě známá řešení – Eshop-rychle, na kterém jede i náš e-shop, a Shoptet, největší poskytovatel na trhu.
- Eshop-rychle jede na dva placené tarify. Levnější tarif obsahuje téměř všechny funkce z toho dražšího, vše vidíte přehledně v ceníku.
- Shoptet v současnosti nabízí 4 tarify a spoustu doplňků, které můžete využívat buď v rámci tarifu, nebo si platit měsíční pronájem.
Proto opravdu doporučuji si důkladně prostudovat, co v kterém tarifu je za doplňky a které doplňky byste si museli v případě nižšího tarifu dodatečně pronajmout. Je dobré si s tím tu práci dát, abyste nebyli nepříjemně překvapeni a zaskočeni dodatečnými platbami a celkovými náklady za pronájem.
Ve třetím díle e-shopové přípravky spolu probereme vše, co se týká volby zboží.
Všechny potřebné kroky a další otázky můžeme vyřešit spolu i v E-shopové přípravce – workshopu zdarma.
Tamara Kuchařová

Jsem e-shopová konzultantka s vlastním e-shopem. Pořádám workshopy a kurzy, ve kterých se sen o e-shopu stává skutečností. Pro všechny e-shopařky vedu podpůrnou FB skupinu
Klub pro e-shopařky.
Jsem hrdou autorkou projektu Prodáváme srdcem, online katalogu, jehož cílem je nabídnout návštěvníkům možnost poznat kouzlo malých e-shopů a srdcových služeb, a tak jim pomáhat
v růstu.