Jak poznáte, že je pro vás e-shop vhodné řešení?
E-shopová přípravka aneb Co potřebujete vědět, než se pustíte do e-shopu 01.
Přemýšlíte, co v životě dál? Stojíte na pomyslné křižovatce a rozhodujete se, kudy dál jít. Zůstat v zaměstnání nebo se tam po dětech vrátit nebo nevrátit? Zpeněžit svůj koníček? Začít podnikat v oboru, který vás láká a baví? Opustit práci, ve které vám není dobře? Nebo doplnit své podnikání o další „nohu“, která zajistí stabilitu a diverzifikuje rizika? Splnit si svůj sen?
Moje srdce a přesvědčení volá: splňte si svůj sen. Sama mám e-shop, který již několik let provozuji spolu se svým mužem. Ale než jsme z e-shopu mohli udělat rodinný byznys, kterému se oba věnujeme a živí celou naši rodinu, pár let to trvalo. Proto považuji za nesmírně důležité zvážit už před startem všechna pro a proti, která se s e-shopem pojí. Ušetří vám to v budoucnu spoustu rozčarování a trápení.
Co všechno vám e-shop může přinést?
- Svoboda. V podnikání vidím především svobodu. Svobodu pro vás a vaši rodinu. Svobodu rozhodovat o svém životě a žít ho tak, jak si přeji. Svoboda organizovat si svůj čas tak, jak to vyhovuje vám a vašim dětem.
- Seberealizace. Ať už plánujete obchodovat se zbožím, nebo prodávat vlastní výrobky, vaše seberealizace má zelenou – můžete rozvíjet vlastní tvoření, naučíte se spoustu nových věcí, dovedností, objevíte další své talenty.
- Plníte své poslání. Prostřednictvím svého e-shopu můžete pomáhat lidem, přinášet jim úlevu, radost, můžete je vzdělávat, zprostředkovat jim svou zkušenost, činit svět krásnější.
- Finanční nezávislost.
- Doplnění služeb. Pokud podnikáte primárně ve službách, může být e-shop vhodným doplněním vašeho portfolia, můžete prodávat produkty, které podpoří vaše klienty a rozšíří váš záběr.
- Posunutí koníčku na úroveň práce. Pokud tvoříte a vaše produkty prodáváte třeba přes FB a daří se vám, je to skvělé. E-shop je pak dalším krokem, který vám poskytne velkou míru automatizace procesů, ušetří vám čas, zrychlí komunikaci se zákazníky a uvolní ruce. To samé platí u prodeje přes tržiště, jako je např. Fler.
- Obrovská radost. Radost z každé objednávky. Radost, když se daří. Radost z každé pozitivní zpětné vazby od zákazníka. Radost ze zaslaných fotek spokojených zákazníků. Radost ze svého snu.
A protože všechno na světě má svůj rub i líc, je dobré se zamyslet i nad překážkami, které vás mohou na cestě k vlastnímu e-shopu potkat.
S čím je dobré počítat předem
- Čas. Je potřeba si uvědomit, že čas hraje velice důležitou roli. S e-shopem se pojí celá řada činností, které je třeba dělat a které stojí čas. Samozřejmě, můžete některé činnosti delegovat, a časem to pravděpodobně uděláte, ale v začátku zpravidla bývá veškerá činnost na vás. Pokud chcete získat rámcovou představu o tom, co vše je potřeba od začátku zařídit, zde ve členské sekci si už brzy můžete stáhnout můj check list, kde najdete základní přehled.
- Práce, která nekončí. E-shop není jednorázová záležitost. Takže pokud máte představu, že si e-shop jednou nastavíte, pak občas přidáte nový výrobek a sem tam dáte příspěvek na sítě a pofrčíte jako dráha, musím vás zklamat.
- Vstupní investice. E-shop vyžaduje vstupní investici – do materiálu, do zboží, do e-shopového řešení, základního kancelářského vybavení. Myslete na to.
- Navázání na místo. Pokud plánujete trávit život na cestách a být chvíli tu a chvíli jinde, pak je pro vás e-shop vhodný pouze ve variantě externího balení (tj. sklad a expedici vám zajišťuje externí firma). Je to funkční model, nicméně je vhodný hlavně pro zboží s vysokou marží, která pokryje náklady na expedici. V ostatních případech bude expedice na vás nebo na někom, koho zaměstnáte.
- Delší rozjezd. Než e-shop začne být ziskový, chvilku to trvá. Pokud máte produkt, který je potřebný, jedinečný a jinde nedostupný, paráda. Pokud máte široké publikum nažhavené na to, až začne u vás nakupovat, jupí. Ale pravděpodobnější je, že byste měli počítat s tím, že v prvních měsících budete e-shop spíš dotovat, než se dostanete na nulu a začnete dál růst. Proto je dobré začít buď při jiné práci, která vám bude „krýt záda“ a finanční příjem, nebo se dohodnout na rovinu s partnerem, že v období rozjezdu e-shopu bude váš příspěvek do rozpočtu omezen.
- Záludnost cash flow neboli peněžního toku. Myslete na to, že když uděláte investici do zboží, než se prodá, nějakou dobu to potrvá, ale režijní náklady budete muset platit stále. Počítejte proto s rezervou, protože peníze uložené ve zboží nebudete moct použít, dokud ho neprodáte.
Z mého pohledu je e-shop báječné dobrodružství, a stojí za to. A pokud vás možné překážky neodradily, je to skvělé a zvu vás k dalším krokům.
Ve druhém díle e-shopové přípravky se dozvíte, jak vybrat vhodné e-shopové řešení.
Tamara Kuchařová

Jsem e-shopová konzultantka s vlastním e-shopem. Pořádám workshopy a kurzy, ve kterých se sen o e-shopu stává skutečností. Pro všechny e-shopařky vedu podpůrnou FB skupinu
Klub pro e-shopařky.
Jsem hrdou autorkou projektu Prodáváme srdcem, online katalogu, jehož cílem je nabídnout návštěvníkům možnost poznat kouzlo malých e-shopů a srdcových služeb, a tak jim pomáhat
v růstu.