Zboží, zboží, to je, oč tu běží
E-shopová přípravka aneb Co potřebujete vědět, než se pustíte do e-shopu 03.
Ve druhém díle e-shopové přípravky jsme porovnávali varianty e-shopového technického řešení - na čem ten náš obchod vlastně vybudovat. Dnes nás čeká téma Zboží.
Zboží, to je základ e-shopu. Pokud jste tvůrci a zboží, které se chystáte prodávat, i vyrábíte, je volba jasná. Ovšem i tady může přijít úvaha, že vlastní zboží doplníte nabídkou zboží, které budete nakupovat.
Ale ať už jste tvůrce, nebo obchodník, platí tu vždycky následující zásada: „Svoje zboží musíte milovat“. Ideálně. Musíte k němu mít vztah, musí vás těšit. Protože čím ho budete milovat víc, tím lépe se vám bude prodávat a tím lépe vám to půjde.
Plánujete být obchodníkem?
- Dobře si vybírejte dodavatele. Počítejte s tím, že pokud si vyberete dodavatele ze zahraničí, budete potřebovat investovat do zboží větší částku a počítat i s náklady na dopravu, u zboží ze třetích zemí pak s náklady na clo a DPH.
- Tuzemský dodavatel vám pak většinou umožní nákupy v menším objemu. Vždy si prověřte také dobu dodání zboží. Čím kratší dobu dodání váš dodavatel má, tím méně zboží musíte držet skladem.
- Udělejte si analýzu konkurence a zjistěte, kolik obchodníků prodává stejné nebo podobné zboží, jakým způsobem a v jakých cenových hladinách, ať víte, do čeho jdete.
- Při jednání o cenách mějte na paměti také situaci na trhu. Např. pokud vám dá dodavatel slevu 30% z doporučených maloobchodních cen, prověřte si, jestli se zboží za tyto ceny prodává. Pokud se prodává hodně pod touto cenou, pravděpodobně nebudete schopní za tuto cenu prodávat.
- Můžete zvážit formu drop shipping. To v podstatě znamená, že prodáváte zboží, které u sebe fyzicky nemáte. Pokud zákazník objedná, pak jde zásilka přímo ze skladu dodavatele. Další formou je nabízet zboží dodavatele, které sice nemáte skladem, ale dodavatel vám zboží dodá hned následující den, takže jste schopní rychle zásobovat. Pokud ale zvolíte nějakou takovou formu, pak byste na to měli zákazníky upozornit.
Budete prodávat vlastní výrobky?
- Dobře si spočítejte prodejní cenu. Měli byste do ní zahrnout nejenom cenu materiálu a vaší práce, ale také část ostatních režijních nákladů. Dnes je i spousta online kurzů, které vám ukáží, jak si správně stanovit prodejní cenu. V opačném případě zjistíte, že jste vyčerpaní, pořád vyrábíte, prodáváte, ale stále vám nic nezůstává.
- Rozmyslete si už na začátku prodejní kanály a vaše plány. Pokud víte, že byste v budoucnu chtěli své zboží nabízet i přes ostatní obchodníky, pak na to musíte myslet při stanovení ceny. Obchodníci budou chtít prodávat max. za ceny, za které prodáváte vy. A budou chtít obchodní marži. Proto je dobré s tím počítat a mít cenu nastavenou tak, abyste jim tu marži mohli dát.
- Nepotřebujete mít atest? To se týká zejména výrobků pro děti, nebo kosmetiky. Měli byste vědět, jestli vaše zboží podléhá legislativním požadavkům.
V souvislosti se zbožím přemýšlejte i o balení. Bude vaše zboží vyžadovat speciální balení? Krabičky na míru? Budete balit do nových krabic nebo použitých? To vše může ovlivní i výši vstupní investice a režijních nákladů.
Víte už, jaké zboží budete prodávat?
Ve čvrtém díle e-shopové přípravky se podíváme na to, jak ten byznys pořádně rozjet.
Všechny potřebné kroky a další otázky můžeme vyřešit spolu i v E-shopové přípravce – workshopu zdarma.
Tamara Kuchařová

Jsem e-shopová konzultantka s vlastním e-shopem. Pořádám workshopy a kurzy, ve kterých se sen o e-shopu stává skutečností. Pro všechny e-shopařky vedu podpůrnou FB skupinu
Klub pro e-shopařky.
Jsem hrdou autorkou projektu Prodáváme srdcem, online katalogu, jehož cílem je nabídnout návštěvníkům možnost poznat kouzlo malých e-shopů a srdcových služeb, a tak jim pomáhat
v růstu.