Jak to rozjet správným směrem?
E-shopová přípravka aneb Co potřebujete vědět, než se pustíte do e-shopu 04.
A je tu poslední článek e-shopové přípravky. Už víte, že e-shop je pro vás to pravé, víte, co budete prodávat a také na jaké platformě.
Kdo je moje cílovka?
Než se pustíte do práce na samotném e-shopu, věnujte čas zásadní věci – definujte si svou cílovou skupinu. Komu budete prodávat? Jsou to spíš ženy nebo muži, jak staří?
Co rádi dělají? Co řeší, jaké mají potíže, s čím jim váš e-shop pomůže? Proč by měli nakoupit právě u vás? Definování vašeho ideálního zákazníka a hlavních konkurenčních výhod vám pomůže psát ty správné texty a popisky.
SEO není jenom zkratka, je to cesta k vašemu obchodu
Už od začátku tvorby e-shopu pište s ohledem na pravidla optimalizace SEO. Efekt se neprojeví hned, ale z dlouhodobého hlediska vám dobrá dohledatelnost ve vyhledávačích přivede spoustu zákazníků a návštěvníků z organického vyhledávání. Určete si klíčová slova pro váš e-shop a vaše produkty, otestujte si je ve vyhledávačích a nezapomeňte je používat ve všech vašich textech, popiscích, fotografiích.
Proč nakoupit právě u vás?
Při tvorbě e-shopu mějte na paměti ideálního zákazníka a zároveň do něj promítněte sebe. V porovnání s velkými obchody zřejmě nebudete moct konkurovat cenou, šíří nabídky apod. To, co činí e-shop jedinečným, jste vy. Vaše energie, nasazení, váš zápal, vaše srdce a osobní péče. To jsou atributy, které k vám budou přitahovat právě ty vaše cílové zákazníky.
Ve vztahu se zákazníkem se řiďte pravidlem: Komunikuj, komunikuj, komunikuj a nelži. A čím víc se něco děje, tím víc komunikujte. I nezdar můžete obrátit ve svůj prospěch svou rychlou reakcí, férovým jednáním a komunikací se zákazníkem. Osobní péče a komunikace je faktor, který často rozhoduje o tom, že se z nového zákazníka stane pravidelný a věrný.
Propagace - placená nebo virální?
Definujte si, jak o sobě dáte od začátku vědět. Sociální sítě jsou určitě dobrým kanálem. Zvažte, na které sociální síti se pohybují vaši zákazníci, a začněte tam.
Nemusíte strhnout všechno najednou, začněte s jednou a postupně přidávejte.
Pamatujte, že budování značky a známosti je dlouhodobá záležitost. Budujte si pozici odborníka, buďte vidět. Nebojte se ukázat sebe a spojit své jméno a tvář se svým
e-shopem. Buďte osobní, to je vaše síla.
Pro urychlení růstu vašeho nového e-shopu můžete využít různé formy placené propagace. Některé kanály zvládnete obsluhovat a nastavit sami (např. FB, IG reklama), na jiné se vyplatí najmout si profesionály (např. PPC reklama ve vyhledávačích).
V případě delegování pečlivě vybírejte partnera. Zjistěte si reference, najměte takového, který má zkušenosti s e-shopy. Další možností je placená propagace ve vyhledávačích, katalozích, články, kongresy apod. Možností je fůra.
Jednou z možností je online katalog malých obchodů a srdcových služeb Prodáváme srdcem, jehož cílem je podpora drobného podnikání. Návštěvníci tak mohou objevovat kouzlo malých e-shopů a srdcových služeb, poznat jejich majitele, zjistit, jaký je jejich příběh a co na práci milují a nákupem u nich si užít osobní péči a postavení V.I.P. zákazníka. Zároveň dává zákazníkům možnost podpořit konkrétní region.
Tamara Kuchařová

Jsem e-shopová konzultantka s vlastním e-shopem. Pořádám workshopy a kurzy, ve kterých se sen o e-shopu stává skutečností. Pro všechny e-shopařky vedu podpůrnou FB skupinu
Klub pro e-shopařky.
Jsem hrdou autorkou projektu Prodáváme srdcem, online katalogu, jehož cílem je nabídnout návštěvníkům možnost poznat kouzlo malých e-shopů a srdcových služeb, a tak jim pomáhat
v růstu.