Nový projekt? Dejte o něm vědět světu
Připravte se, buďte na sebe hodní a běžte to zkusit. Možnost mluvit o vašem projektu v médiích je velká příležitost.
Dejte o sobě vědět
V průzkumech situací, které nás nejvíc stresují, se pravidelně objevuje prezentování na veřejnosti hodně vysoko. A já to úplně chápu. Jenže bez toho se taky obejdete jen obtížně. A je škoda si kvůli obavám a nejistotě nechat ujít možnost oslovit najednou celou řadu čtenářů a posluchačů – vašich možných zákazníků. Projekt, kterému věnujete tolik času, si určitě zaslouží, aby se o něm vědělo. Spojit se s novináři, blogery anebo jen s lidmi, které znáte a kteří o vás můžou dát vědět dál, vás může posunout o mílový krok.
Krok za krokem
Samy jsme si to s kamarádkou Helenou Bartošovou, se kterou organizujeme koncerty vážné hudby pro nejmenší děti Filharmoniště, vyzkoušely v praxi. Ne, že by se nám po každém článku nebo rozhovoru hrnuli noví posluchači (i když i to se někdy povedlo). Ale ozvali se nám třeba i hudebníci, co pro nás chtěli hrát, další novináři, že by o nás chtěli napsat, nebo provozovatelé kulturních prostor, kteří se s námi chtěli potkat. Nikdy nevíte, kdo rozhovor čte nebo slyší.
Každá příležitost se počítá
A co jsme se po dvou letech o vystupování v médiích naučily? Že každá příležitost mluvit o našem projektu je skvělá a je dobré se připravit. Zkoušíme zjistit si, o čem konkrétně článek bude a kdo ho bude číst. A pak se zamyslíme, co nejdůležitějšího chceme právě těmhle lidem říct. Jiné sdělení potřebujete předat na blogu o podnikání, jiné třeba v Sama doma. Promyslete si víc způsobů, jak tuhle základní myšlenku chcete předat – konkrétní příklad z vaší praxe, historku, statistiku, nějaký aktuální trend. A snažte se při povídání k vaší hlavní myšlence několikrát vrátit.
Jak vystoupit z komfortní zóny, aby to nebolelo
Pečlivě se taky věnujeme tomu, abychom se cítily pohodlně a příjemně. S Helenkou hrajeme už dvacet let improvizační divadlo, Helena hrála divadlo pro děti, já pracuji už roky jako televizní redaktorka a moderátorka. Na vystupování před lidmi jsme tedy zvyklé, i tak je pro nás povídání o našich vlastních projektech velká výzva.
Máme radost, že naše zkušenosti můžou pomoct i dalším začínajícím podnikatelům a podnikatelkám a třeba ve spolupráci s Business Professional Women jsme připravily i workshopy prezentačních a mediálních dovedností. Učíme průvodce na hradech i manažery, jak řečí zaujmout, mluvit tak, aby posluchači rozuměli a jak se nezbláznit z trémy. A ta energie nás moc baví.
Na mateřské nám chyběla kultura, na kterou můžeme jít s dětmi,
říkají zakladatelky Filharmoniště
Kultura na mateřské - utopie, nebo příležitost k akci?
S Helenou se známe od střední školy a jednu dobu jsme spolu chodily do divadla alespoň třikrát týdně. Spolu taky už roky hrajeme improvizační divadlo. Když jsme se pak v jednu chvíli ocitly ve stejný čas na mateřské, řekly jsme si, že je čas využít dobu, kdy nechodíme do práce a vymyslet si něco vlastního.
A protože nám právě v té době hodně chyběly společenské večery a možnost chodit do divadla, řekly jsme si, že zkusíme uspořádat koncert vážné hudby, kam by rodiče mohli přijít i s maličkými dětmi – takže dopoledne, s kafem a svačinou, na zemi na dekách. A tak vzniklo Filharmoniště – trochu Filharmonie a trochu mraveniště.
První koncert byl velká výzva
Před prvním koncertem jsme byly nervózní jako před maturitou. Lístky si diváci jen rezervovali, takže jsme se bály, že nikdo nepřijde. Taky jsme bály říct si o víc peněz za vstupné, tak jsme k tomu pořádaly tombolu, abychom vůbec byly trochu v plusu, pokud někdo přijde. Nakonec to byl úspěch. A my jsme mohly na úspěšném opakování odstranit tombolu (která dala hodně práce) a zajistit si smlouvu s Gooutem, takže víme dopředu, kolik lístků se prodá.
Učíme se a rosteme spolu s naším projektem
Už jsou to čtyři roky a náš projekt pořád roste (taky jsme si ale daly pauzu s covidem). Učíme se zvládat každodenní provoz, když do našeho portfolia přibyly pohádky a interaktivní programy od profesionálních muzikantů, které nabízíme ve školkách i na kulturní akce. Hledáme nové krásné prostory, teď třeba máme radost ze spolupráce s Atriem na Žižkově v Praze. A snažíme se pracovat efektivně tak, aby nás to bavilo a dál jsme se učily nové věci (a že jich je).
Pořád se nám ale taky spousta věcí nedaří. Třeba bychom rády vyjížděly na letní festivaly, ale zatím se nám to povedlo jen párkrát. Nebo nás nedávno napadlo, že bychom koncerty pro celou rodinu mohly nabídnout firmám na různé rodinná a podniková setkání. Ale zatím jsme jim to nedokázaly srozumitelně představit. Možná je to slepá ulička. Kdo ví? Ale i kdyby byla, určitě se zase nějaká nová cesta objeví.
Vanda Kofroňová
Redaktorka a moderátorka České televize od roku 2010, po pauze na mateřské dovolené je členem týmu opět od května 2019. Moderuje společenské akce, tiskové a odborné konference.
Svoje letité zkušenosti z profesionálních hlasových tréninků a školení prezentačních dovedností ráda předává dál v rámci prezentačních a mediálních školení.