Crowdfunding: Objevte způsob, jak vydat svoji vlastní knihu
Píšete si už od dětství povídky do šuplíku? Nebo toužíte vydat autobiografii? Vydání vlastní knihy jde jednodušeji, než tušíte. Já sama jsem zářným důkazem toho, že když něco chcete, tak to taky dokážete.
S trochou píle, odhodlání, podporou známých a samozřejmě i peněz lze téměř vše.
A crowdfunding je možnost, která pomáhá už řadu let plnit si sen mnoha knižním autorům – mne nevyjímaje. Pojďme si společně v tomto článku objasnit, co to je crowdfunding a jak můžete vlastní knihu vydat i vy.
Crowdfunding představuje získání finančních prostředků na předem daný projekt
Uspořádání veřejné sbírky pro vybrání potřebných financí není žádnou novinkou. Crowdfunding se většinou využívá k velkým podnikatelských zakázkám. Dnes je tento způsob získání peněžní podpory běžný i pro umělecké projekty.
Typickým příkladem je nahrání vlastního hudebního alba anebo právě získání peněz pro vydání vlastní knihy – lépe řečeno celého tištěného nebo elektronického vydání. V knižním prostředí se mluví o tzv. předprodeji, nebo alespoň pod tímto názvem ho nakladatelství, přes které jsem svou první knihu vydávala i já, propaguje.
V mém případě crowfundingovou kampaň pořádalo přímo nakladatelství Pointa. Existují ale i další společnosti, která pomohou vzniknout vašemu projektu (a nemusí to být pouze kniha). Další známé platformy jsou např. Hithit, Donio nebo Startovač.
Jak celý proces funguje?
Prvním a řekla bych, že i nejdůležitějším krokem, je knihu napsat. Teprve poté začíná kolotoč půl roční až roční administrativy, záleží na tom, kolik volného času jste ochotni práci na knize obětovat.
Další fází je založení projektu v nakladatelství. Zde přichází na řadu vytvoření medailonku autora s fotografií, včetně toho nejzásadnějšího – informací o knize. V internetovém nakladatelství Pointa, přes které jsem svou prvotinu vydala, si založíte účet a přidáte již zmíněné údaje.
Zpětně doporučuji si předem promyslet anotaci, která bývá na zadní straně knihy. Jedná se o poutavé představení příběhu, které by mělo vydavatelství a později i čtenáře zaujmout. Alfou a omegou je přidaná ukázka z knihy, která dává obrázek toho, jaké slovní obraty v díle používáte a mnoho dalšího.
A hurá do světa!
Z vlastní zkušenosti moc dobře vím, že ukázat svoje dílo nejbližším chce mnohdy koňskou dávku odvahy, natož ho pak představit širší veřejnosti. Ovšem jestliže si vyberete crowdfunding jako způsob, jak vydat vlastní knihu, tak počítejte s tím, že bez toho, aniž byste šli s kůži na trh, to nepůjde.
Nejprve dílo konzultujete s experty – tj. redaktor, korektor, grafik, ilustrátor, sazeč a podobně. V tomto případě máte na výběr hned z několika externích odborníků, kteří mají předem sjednanou smlouvu s nakladatelstvím. S výběrem vám pomůže hodnocení od ostatních autorů, nebo představení s fotografiemi, které najdete u každého odborníka zvlášť. Já osobně jsem byla s výběrem velice spokojená. Spolupracovala jsem s šikovnými a spolehlivými ženami, se kterými se nebráním spojit i v budoucnu.
Předprodejová kampaň je nejdůležitější částí
V případě, že jste si „plácli“ a vytvořili tým, přichází na řadu nejobávanější a zároveň nejdůležitější část celého procesu – předprodejová kampaň. Online podnikatelky mi jistě dají za pravdu, že dělat v byznyse kampaň je zkouška trpělivosti a nezhroucení se ihned při prvním nezdaru. Nebudu vám lhát, ani crowfundingová kampaň není procházka růžovým sadem, protože jestli chcete čtenáře přilákat, aby si vaši knihu koupil ještě předtím, než fyzicky vznikla, musíte být autentičtí a originální.
Při zpětném ohlédnutí se na mou situaci vidím, že jsem měla víc štěstí než rozumu. Udělala jsem tenkrát vše, co bylo v mých silách. Mé paličaté hlavě totiž za žádnou cenu v úvahu selhání nepřipadalo. Ptáte se, jak se mi to povedlo? A co jsem vlastně dělala? Prostě a jednoduše jsem svoje dílo, ale především samu sebe „musela“ ukázat druhým. Přidávala jsem příspěvky a natáčela videa. Mluvila jsem o svém projektu všude, kde se dalo. Kampaň jsem navíc dělala v době, kdy jsem na sociálních sítích nebyla příliš aktivní – spíš málo než moc. O to víc byl pro mě výstup z komfortní zóny náročnější.
Každopádně zázraky se dějí! A jak se můžete přesvědčit, tak i mně se za 30 dní, což je doba, v rámci které je třeba vybrat všechny náklady na tisk prvního vydání, povedlo vybojovat otištění svojí prvotiny.
Technických věcí se bát nemusíte, protože to má na starosti nakladatelství, se kterým jste celou dobu díky e-mailu v kontaktu.
Peníze mám a co teď?
Tady můžou nastat dvě varianty. První, že se finance na knihu nevyberou. Anebo varianta číslo dvě, a to je ta, o kterou celou dobu kampaně usilujeme. Pokud byla štěstěna na vaší straně, tak si můžete setřít pot z čela a pokračovat dál. Ještě není čas na odpočinek, naopak, připravte se na další stůl přetékající papíry – no, spíš přeplněnou e-mailovou schránku.
V tuto chvíli přichází na řadu experti, které jste si vybrali na začátku. Připravte se na slovíčkaření, škrtání, podtrhování a přepisování. Přiznávám, že občas se bude vrtat i do živého, ale chcete mít vaši prvotinu přece „dokonalou“, nemám pravdu?
Vydání knihy má i své světlé stránky – vyhráváte si s obálkou knihy. Společně s grafikem a ilustrátorem vymýšlíte nejlepší možnou verzi. Ano, počítejte s tím, že kamarádka perfekcionistka vám bude v patách na každém kroku!
A je ze mě spisovatel!
Úplně poslední fází celého procesu, který se týká vydání knihy, je focení a autogramiáda. Jednalo se o jedinou povinnost fyzické účasti mě jako autorky za celou dobu ve vydavatelství.
Internetové nakladatelství Pointa, přes které jsem svou prvotinu s názvem Znamení koně vydala, můžu vřele doporučit, protože dává šanci na vydání vlastní knihy úplně každému, a navíc zde sami nemusíte mít zkušenosti s crowdfundingem. Je jedno, jestli vydáváte první dílo nebo patříte mezi známé autory, v Pointě je vítán každý!
Pocit, kdy držíte v ruce svou vlastní knihu je nepopsatelný. Nevím, jak to vnímají ostatní autoři, ale já jsem měla slzy na krajíčku, protože se splnil jeden z mých velkých snů.
PS: Pokud vás zajímá více informací o mé první knize, mrkněte na FB stránku Kniha Znamení koně anebo navštivte mé webovky.
Kristýna Komárková

Copywriterka, spisovatelka a koučka žen.
Propojuji koučování se psaním, které je mou vášní i únikem z mnohdy černobílé reality.