Crowdfunding: Objevte způsob, jak vydat svoji vlastní knihu

Píšete si už od dětství povídky do šuplíku? Nebo toužíte vydat autobiografii? Vydání vlastní knihy jde jednodušeji, než tušíte. Já sama jsem zářným důkazem toho, že když něco chcete, tak to taky dokážete.

S trochou píle, odhodlání, podporou známých a samozřejmě i peněz lze téměř vše.
A crowdfunding je možnost, která pomáhá už řadu let plnit si sen mnoha knižním autorům – mne nevyjímaje. Pojďme si společně v tomto článku objasnit, co to je crowdfunding a jak můžete vlastní knihu vydat i vy.

Crowdfunding představuje získání finančních prostředků na předem daný projekt

Uspořádání veřejné sbírky pro vybrání potřebných financí není žádnou novinkou. Crowdfunding se většinou využívá k velkým podnikatelských zakázkám. Dnes je tento způsob získání peněžní podpory běžný i pro umělecké projekty.

Typickým příkladem je nahrání vlastního hudebního alba anebo právě získání peněz pro vydání vlastní knihy – lépe řečeno celého tištěného nebo elektronického vydání. V knižním prostředí se mluví o tzv. předprodeji, nebo alespoň pod tímto názvem ho nakladatelství, přes které jsem svou první knihu vydávala i já, propaguje.

V mém případě crowfundingovou kampaň pořádalo přímo nakladatelství Pointa. Existují ale i další společnosti, která pomohou vzniknout vašemu projektu (a nemusí to být pouze kniha). Další známé platformy jsou např. Hithit, Donio nebo Startovač.

Jak celý proces funguje?

Prvním a řekla bych, že i nejdůležitějším krokem, je knihu napsat. Teprve poté začíná kolotoč půl roční až roční administrativy, záleží na tom, kolik volného času jste ochotni práci na knize obětovat.

Další fází je založení projektu v nakladatelství. Zde přichází na řadu vytvoření medailonku autora s fotografií, včetně toho nejzásadnějšího – informací o knize. V internetovém nakladatelství Pointa, přes které jsem svou prvotinu vydala, si založíte účet a přidáte již zmíněné údaje.

Zpětně doporučuji si předem promyslet anotaci, která bývá na zadní straně knihy. Jedná se o poutavé představení příběhu, které by mělo vydavatelství a později i čtenáře zaujmout. Alfou a omegou je přidaná ukázka z knihy, která dává obrázek toho, jaké slovní obraty v díle používáte a mnoho dalšího.

A hurá do světa!

Z vlastní zkušenosti moc dobře vím, že ukázat svoje dílo nejbližším chce mnohdy koňskou dávku odvahy, natož ho pak představit širší veřejnosti. Ovšem jestliže si vyberete crowdfunding jako způsob, jak vydat vlastní knihu, tak počítejte s tím, že bez toho, aniž byste šli s kůži na trh, to nepůjde.

Nejprve dílo konzultujete s experty – tj. redaktor, korektor, grafik, ilustrátor, sazeč a podobně. V tomto případě máte na výběr hned z několika externích odborníků, kteří mají předem sjednanou smlouvu s nakladatelstvím. S výběrem vám pomůže hodnocení od ostatních autorů, nebo představení s fotografiemi, které najdete u každého odborníka zvlášť. Já osobně jsem byla s výběrem velice spokojená. Spolupracovala jsem s šikovnými a spolehlivými ženami, se kterými se nebráním spojit i v budoucnu.

Předprodejová kampaň je nejdůležitější částí

V případě, že jste si „plácli“ a vytvořili tým, přichází na řadu nejobávanější a zároveň nejdůležitější část celého procesu – předprodejová kampaň. Online podnikatelky mi jistě dají za pravdu, že dělat v byznyse kampaň je zkouška trpělivosti a nezhroucení se ihned při prvním nezdaru. Nebudu vám lhát, ani crowfundingová kampaň není procházka růžovým sadem, protože jestli chcete čtenáře přilákat, aby si vaši knihu koupil ještě předtím, než fyzicky vznikla, musíte být autentičtí a originální.

Při zpětném ohlédnutí se na mou situaci vidím, že jsem měla víc štěstí než rozumu. Udělala jsem tenkrát vše, co bylo v mých silách. Mé paličaté hlavě totiž za žádnou cenu v úvahu selhání nepřipadalo. Ptáte se, jak se mi to povedlo? A co jsem vlastně dělala? Prostě a jednoduše jsem svoje dílo, ale především samu sebe „musela“ ukázat druhým. Přidávala jsem příspěvky a natáčela videa. Mluvila jsem o svém projektu všude, kde se dalo. Kampaň jsem navíc dělala v době, kdy jsem na sociálních sítích nebyla příliš aktivní – spíš málo než moc. O to víc byl pro mě výstup z komfortní zóny náročnější.

Každopádně zázraky se dějí! A jak se můžete přesvědčit, tak i mně se za 30 dní, což je doba, v rámci které je třeba vybrat všechny náklady na tisk prvního vydání, povedlo vybojovat otištění svojí prvotiny.

Technických věcí se bát nemusíte, protože to má na starosti nakladatelství, se kterým jste celou dobu díky e-mailu v kontaktu.

Peníze mám a co teď?

Tady můžou nastat dvě varianty. První, že se finance na knihu nevyberou. Anebo varianta číslo dvě, a to je ta, o kterou celou dobu kampaně usilujeme. Pokud byla štěstěna na vaší straně, tak si můžete setřít pot z čela a pokračovat dál. Ještě není čas na odpočinek, naopak, připravte se na další stůl přetékající papíry – no, spíš přeplněnou e-mailovou schránku.

V tuto chvíli přichází na řadu experti, které jste si vybrali na začátku. Připravte se na slovíčkaření, škrtání, podtrhování a přepisování. Přiznávám, že občas se bude vrtat i do živého, ale chcete mít vaši prvotinu přece „dokonalou“, nemám pravdu?

Vydání knihy má i své světlé stránky – vyhráváte si s obálkou knihy. Společně s grafikem a ilustrátorem vymýšlíte nejlepší možnou verzi. Ano, počítejte s tím, že kamarádka perfekcionistka vám bude v patách na každém kroku!

A je ze mě spisovatel!

Úplně poslední fází celého procesu, který se týká vydání knihy, je focení a autogramiáda. Jednalo se o jedinou povinnost fyzické účasti mě jako autorky za celou dobu ve vydavatelství.

Internetové nakladatelství Pointa, přes které jsem svou prvotinu s názvem Znamení koně vydala, můžu vřele doporučit, protože dává šanci na vydání vlastní knihy úplně každému, a navíc zde sami nemusíte mít zkušenosti s crowdfundingem. Je jedno, jestli vydáváte první dílo nebo patříte mezi známé autory, v Pointě je vítán každý!

Pocit, kdy držíte v ruce svou vlastní knihu je nepopsatelný. Nevím, jak to vnímají ostatní autoři, ale já jsem měla slzy na krajíčku, protože se splnil jeden z mých velkých snů.

PS: Pokud vás zajímá více informací o mé první knize, mrkněte na FB stránku Kniha Znamení koně anebo navštivte mé webovky.

Sdílet na FacebookuCrowdfunding: Objevte způsob, jak vydat svoji vlastní knihu
Sdílet na LinkedInCrowdfunding: Objevte způsob, jak vydat svoji vlastní knihu

Kristýna Komárková

Image

Copywriterka, spisovatelka a koučka žen.

Propojuji koučování se psaním, které je mou vášní i únikem z mnohdy černobílé reality.

Více informací o autorce

Mohlo by vás zajímat

Featured image for “Ještě jednou o Londýně”

Ještě jednou o Londýně

Do Londýna přijíždí spousta cizinců, kteří se jazyk teprve učí. Ideální místo na vyzkoušení mluvit bez ostychu…
Featured image for “Jak se učit angličtinu pomocí písniček”

Jak se učit angličtinu pomocí písniček

Každý den slyšíte anglické písničky v rádiu, na youtube nebo ve filmu. Poslechem písniček se učíte také…
Featured image for “První lekce angličtiny? Tentokrát trochu jinak…”

První lekce angličtiny? Tentokrát trochu jinak…

První lekce angličtiny? Tentokrát trochu jinak…Co vás napadne, když se řekne angličtina? Slovíčka, gramatika, fráze, idiomy, školní výuka nebo jazykové…
Featured image for “Angličtina je všude kolem nás – English Is All Around Us”

Angličtina je všude kolem nás – English Is All Around Us

Chtěli byste trochu zapracovat na své angličtině? Vrhněte se na to teď hned, bez odkládání…
Featured image for “Vysoká citlivost – slabost nebo ctnost?”

Vysoká citlivost – slabost nebo ctnost?

Proč jsi zase otrávená, když se ostatní baví? Citliví lidé podobné věty slýchají celkem často. Je lepší citlivost skrývat?…
Featured image for “Konstelační kouzlení a vědoucí pole”

Konstelační kouzlení a vědoucí pole

Pomocí konstelací se můžete podívat na téma, kterým se zabýváte, jakoby z jiné perspektivy…
Featured image for “Vysoká citlivost”

Vysoká citlivost

Vnímáte určité podněty více než lidé ve vašem okolí? Nejste v tom sami aneb Hypersenzitivita v běžném životě…
Featured image for “Vědomé vztahy – šťastná zdravá láska”

Vědomé vztahy – šťastná zdravá láska

Šťastnou zdravou lásku lze definovat jako vztah, který má jasná očekávání a dohody a zdravé, ale flexibilní hranice…
Featured image for “5 otázek k nalezení smyslu života”

5 otázek k nalezení smyslu života

Chcete znát svůj smysl života? Najděte svoje IKIGAI. Jeho základním prvkem je žít v harmonii se svým okolím…
Featured image for “Nový projekt? Dejte o něm vědět světu”

Nový projekt? Dejte o něm vědět světu

Spojit se s novináři, blogery nebo s lidmi, které znáte a kteří o vás dají vědět dál, vás může posunout…
Featured image for “Změny v dětském spánku během vývoje”

Změny v dětském spánku během vývoje

Když se setká vývojový milník, začátek separační úzkosti a často růst zubů, umí se spánek otočit o 180 stupňů…
Featured image for “Komunikujeme, ale nerozumíme (si)”

Komunikujeme, ale nerozumíme (si)

Komunikujeme, ale nerozumíme (si)Ten hlboký moment pochopenia: „Ahaaa… takže oni ma milovali, oni ma prijali, oni len komunikovali a prejavovali to…
Featured image for “Crowdfunding: Objevte způsob, jak vydat svoji vlastní knihu”

Crowdfunding: Objevte způsob, jak vydat svoji vlastní knihu

Píšete si povídky do šuplíku či toužíte vydat autobiografii? Vydání vlastní knihy jde jednodušeji, než tušíte…
Featured image for “Nasloucháte své intuici?”

Nasloucháte své intuici?

Kouzlo intuice spočívá v tom, že nám předkládá informace a impulsy, které hlavou prostě nevymyslíme…
Featured image for “Jak (a proč) pracovat se svým vnitřním světem – Vnitřní královna”

Jak (a proč) pracovat se svým vnitřním světem – Vnitřní královna

Královnou se nemusíme narodit. Ale můžeme se jí stát. Můžeme objevit všechny její aspekty a kvality samy v sobě…
Featured image for “Jak (a proč) pracovat se svým vnitřním světem 2. – Vnitřní hrdina”

Jak (a proč) pracovat se svým vnitřním světem 2. – Vnitřní hrdina

Vnitřní hrdina prezentuje mj. vlastnosti, které obdivujeme a chceme, nebo je sami u sebe odmítáme přijmout…
Featured image for “Ty jsi někdo jiný, než jsem si myslela”

Ty jsi někdo jiný, než jsem si myslela

Je pro Vás důležité budovat kvalitní a harmonické vztahy? Záleží Vám na tom, abyste si s lidmi kolem sebe rozuměli?…
Featured image for “Italština – vyrážíme do baru”

Italština – vyrážíme do baru

Když v Itálii řekneme, že jdeme do baru, neznamená to nutně večerní popíjení – tuto slovní zásobu využijeme celodenně…
Featured image for “Jak (a proč) pracovat se svým vnitřním světem 1. – Vnitřní draci”

Jak (a proč) pracovat se svým vnitřním světem 1. – Vnitřní draci

Vnitřní draci reprezentují různé roviny vztahu sama k sobě. Mohou být našimi průvodci, rádci i zdrojem energie…
Featured image for “Děti a zdravá strava – je to oxymóron?”

Děti a zdravá strava – je to oxymóron?

K dětem mlsání skoro neoddělitelně patří. Chceme vidět děti šťastné a nechceme je dusit nebo nechávat hladem…