Jak podpořit rozvoj malých dětí prostřednictvím hudby
Hudba a její provozování je součástí lidského života od nepaměti. Přináší nám do života hluboké prožitky, přispívá k rozvoji a zvládání emocí a také pomáhá rozvíjet naši tvořivost, která je nesmírně cenná pro smysluplný život.
Proč rozvíjet děti prostřednictvím hudby?
V době, kdy se potýkáme s nárustem školní nezralosti, problematikou v oblasti komunikace a řečových vad a kolem 20% předškoláků má odklad školní docházky, často hledáme řešení, jak dětem pomoct a připravit je do života. Skvělou možnost, jak děti podpořit v jeijich rozvoji, nabízí hudba a činnosti s ní spojené.
Hudební činnosti totiž rozvíjejí mozek, schopnost učit se, pomáhají dětem při nácviku psaní, čtení nebo při studiu cizích jazyků. Rozvíjení hudebnosti také podporuje schopnost soustředit se a umění setrvat v přítomném okamžiku.
Hudba, lidský hlas, pohyb, to všechno vytváří v raném dětství v dětech pocit bezpečí a příspívá k jejich vyrovnanému psychickému rozvoji. Hudebně – pohybové hry, rytmická říkadla, hra na jednoduché dětské hudební nástroje v prvních letech života připívají k rozvoji hrubé i jemné motoriky, k nácviku rovnováhy, stability, souhry obou mozkových hemisfér.
V pozdějším věku se přidává i rozvoj pravolevé orientace, ovládnání dechu při zpěvu, tříbení sluchu a ovládání svalů kolem úst a rtů, což podporuje správnou výslovnost mateřského jazyka.
Benefitů zařazení hudby do rodinného života je skutečně nespočet. Vyniká nad nimi zejména příležitost k interakci mezi dospělým a dítětem a k navazování hlubokých vztahů v rodině.
Než však vyrazíte s dětmi do hudební školy nebo na organizované hudební hrátky, zkuste se ohlédnout letmo do minulosti a jistě objevíte mnoho jednoduchých inspirací, které mohou fungovat i dnes.
JAK a KDY hudebnost rozvíjet
Nejlepší čas na to, kdy začít s rozvíjením hudebnosti u děťatka, je prenatální stádium. Maminka už v té době komunikuje s dítětem prostřednictvím svého hlasu, zpěvu, doteků. Je to i odbobí, kdy může vzniknout silová píseň pro miminko, v níž vyjádříme svoji lásku k miminku, podporu a úctu k jeho životu.
Miminka
Když se miminko narodí, je dobré jít vpřed pomalu v souladu s psychomotorickým rozvojem, dopřávat miminku masáž spojenou s říkankami nebo písničkami (Koulelo se, koulelo), přidávat houpavý pohyb v náručí nebo lehce manipuovat s končetinami dětí (Kovej, kovej kováříčku, Vařila myšička, počítání prstíků, malování prsty na obličej).
Když děťátko umí sedět, zkoušíme další pohybová říkadla, např. Paci, paci, pacičky, Šiju boty, Řežu, řežu dříví, Takhle jedou páni…
K večernímu uspávání přidáme ukolébavku (Spi, děťátko, spi, Halí belí). Stačí vybrat pár říkadel a písniček, děti mají rády pravidelnost a jistou rutinu, není potřeba děti přesytit kvůli své vlastní rychlosti a nedočkavosti.
Seznam říkadel vhodných pro tohle věkové období si můžete stáhnout tady.
Batolata
Se stále se zlepšujícími motorickými schopnostmi dětí začínáme spojovat hudbu a zpěv s pohybem (Kolo, kolo, mlýnský, Zlatá brána otevřená, Had leze z díry), můžeme vyzkoušet hrát na jednoduché rytmické hudební nástroje - bubínek, dřívka, ale využít můžeme i řechtačky, rachtátka, dřevěné kostky, kterými ťukáme o sebe, vařečky, pokličky, atd. Probouzíme v dětech zájem o rytmus a barvu zvuku.
Děti kolem druhého roku začínají také s prvními vokálními projevy – může to být broukání, výskání, první pokusy o zpívání písniček a zkoumání zvuků, které vydává jejich pusinka. Čím víc prozkoumávání, tím líp – posíláme si vzájemně pusinky, mlaskáme, mručíme, vyplazujeme na sebe jazyk, vrčíme jako pejsci. Všechny tyto hrátky podporují hybnost svalů kolem úst, rtů a jazyka, která je důležitá pro správnou výslovnost hlásek a artikulaci.
Předškoláci
S nástupem předškolního věku přichází na řadu spontánní tanec třeba s maminkou někde na oslavě nebo na karnevalu. V této době se dětem začíná tříbit sluch – v poslouchané hudbě dokážou reagovat na tempo hudby (je pomalá, nebo rychlá rychlá, běháme, chodíme) a sílu zvuku (je hudba hlasitá, nebo tichá, jemná). Postupně se naučí rozličovat výšku tónu – hraje hudba vysoko, nebo nízko, barvu nástroje (hraje klavír, housle, zpívá babička) a také náladu poslouchané hudby – veselá, smutná, taneční, ukolébavka.
Hra na hudební nástroje v tomto věku pomáhá s rozvojem hrubé motoriky a koordinace pohybů – bubínek, dřívka. jemné motoriky, ideální pro děti jsou zvonkohra, citerka, kalimba, ukulele. Správné dýchání, které vede ke správnému držení těla, klidné výslovnosti podpoří hra na jednoduchý dechový nástroj - kazoo.
Do popředí se dostává i zpěv, hlasivky dětí už zesílily, jsou koordinovanější a děti zvládnou dobře intonovat v poloze přirozené jejich hlasu, která bohužel není vždy úplně příjemná dospělým, je však potřeba ji respektovat a také se vyhýbat křiku a tlaku na dětský hlas. Ideální je vybírat písničky s rozsahem 5 – 7 tónů, při kterých děti objevují svůj hlas, podporují pružnost, rozsah, modulování hlasu.
Moje dvacetileté zkušenosti v práci s dětmi mi potvrzují, že děti, kterým bylo v dětství dopřáno setkávat se s hudbou a rozvíjet svou hudebnost, se lépe soutředí, jsou koordinovanější v pohybech a mívají menší potíže ve školním prostředí.
Přeju vám, ať se vám na vaší cestě za hudbou daří!
O autorce článku
Jana Knížková

Průvodkyně po světě hudby, lektorka hudebních dílen pro rodiče s dětmi i pedagogy, organizátorka a dramaturgie kulturních akcí, zpěvačka a průvodkyně za objevováním hlasu, mentorka v oblasti hudebního a osobního rozvoje.
Autorka online kurzu Pečuj o svůj hlas a didaktických materiálů k podpoře výuky hudební výchovy.